Tuesday 10 March 2015

My Day in Baskin Robbins


BASKIN ROBBINS..the top ice cream brand in the world..really??haha..aku tahu baskin robbins ni popular gak.. rata-rata mesti tahu tentang baskin robbins ni..ni la salah satu ice cream mahal yang aku pernah makan la..macam korang aku tak tahu la ice cream mahal apa lagi korang pernah makan.

Aku tak nak citer atau promote ice cream baskin kat korang..aku just nak citer pengalaman aku kerja kat sana..Masa cuti after matrik hari tu aku duduk kat umah kakak aku kat setiawangsa..bosan gile dk umah je..aku pun rasa macam nak kerja je.. kebetulan dekat dengan umah kakak aku tu ada mall. nama mall tu Jusco Aeon AU2..so aku pergi la mintak kerja kat sana dengan kakak aku.. first aku mintak kerja dekat kaunter information mall tu..dia suruh aku isi borang, so aku isi je la..tiba-tiba..
aku tengok ada kedai warna pink dekat dengan kaunter tu..dalam hati aku cakap cam ni " kalau lah aku dapat kerja kat sini mesti best"..akak aku tanya tak nak try mintak kerja kat sini ke? aku cakap boleh gak..ngan muka senyum lebar..aku pun masuk kedai tu..dia suruh isi borang gak..aku isi pastu hantar..esoknya staff kat situ terus call aku suruh datang interview dalam kol 10 tak silap.
aku pun pergila interview. ada mamat ni interview aku, muka kemain matured aku ingat abang-abang,, ape, adik-adik rupanya..dia lagi muda daripada aku setahun..nama dia khai. ada kerja kosong kat situ sebab dia dah nak berhenti la. dia nak sambung belajar dekat IPTS. so aku la ganti dia ni. masa interview tu ada la soalan berat yang dia tanya..macam awak tak kisah ke kerja shift siang ke malam, balik lambat ke..aku pun cakap la tak kisah, dah memang aku ni jenis yang tak kisah. last sekali dia cakap okay awak boleh mula kerja esok. happy aku rasa..ni la first aku di interview dan first job aku.

aku datang tepat pada waktunya hari first aku kerja..maklum lah first day kena la bagi gambaran yang baik pada team aku..khai jugak yang training aku masa tu..dia ajar aku scoop ice cream, ajar aku cara jual kek, ikat ribbon kat kek and buat waffle cone..senang je kerja kat baskin tu, bukan nya susah mana pun..tapi first day memang tension jugak la..dengan aku tak kena sesape lagi masa tu, dengan aku tak pandai serve customer lagi..so aku berdiri je kat tepi situ, dengan buat muka selamba.haha.
petang tu dalam kol 4 manager kedai tu pun datang..nama dia noor hanida, tapi kita orang panggil dia kak nida je. first-first aku tengok dia aku ingat kan dia garang..tapi dah lama aku kenal dia rupanya dia baik and spoting orangnya..aku mula kerja kat situ pada hari kedua puasa..nasib lah aku dapat gak taste ice cream tu masa hari pertama sebab kita orang memang kena tahu setiap rasa ice cream sebab nanti senang nak explain dekat customer nanti bila dia orang tanya..kerja kedai ice cream pada bulan puasa memang berat gak la dugaan dia..

aku kerja kat situ dua bulan..and gaji dia lumayan gak la..aku dapat RM2500 lepas aku kerja tu.
boleh la aku buat belanja masa masuk ukm ni..dan masa cuti semester baru ni aku ada kerja kat sana gak..hehe manager aku siap call lagi tanya bila nak masuk balik ni ila..aku pun kerja la kat situ dalam 28 hari..aku rasa seronok sangat dapat kerja kat situ..dengan kawan2 yang baik, manager yang sporting..memang best ah..kalau boleh aku nak kerja tetap je kat sana..haha tapi memang tak boleh la aku ada komitmen kena belajar lagi..so aku lupakan angan2 aku tu..kebetulan masa birthday aku baru ni aku kerja kat sana lagi..dio rang siap buat prank lagi kat aku..aku terharu kot.. tak pernah lagi aku dapat surprise birthday tau..memang aku sayang sangat dekat team aku tu..tapi setiap pertemuan ada perpisahan kan..so move on..life is too short, be happy with what you get!! 

ni ada gambar kenangan aku dekat baskin yang aku nak share ngan korang.



No comments:

Post a Comment