Thursday 19 March 2015

Alasan

 Assalamualaikum.. Hai semua..hehe mood extra happy hari ni sebab esok nak balik umah. Apa yang best kalau aku balik umah?? of course la sebab boleh jumpa ma aku..boleh tengok muka dia, tengok muka ma pun dapat pahala tau..Lahaii..senangnya nak dapat pahala..rugi tak rebut peluang ni..dan boleh solat berjemaah ngan ma aku..seronok bagi aku, seronok jugak bagi ma aku. Dan apa yang paling best ialah boleh makan masakan ma aku yang super 'yummy' tu..hehe

Cakap pasal alasan..Sape yang suka dengar alasan..Mesti la ramai yang tak suka kan..macam jugak aku..aku tak suka orang bagi alasan..macam contohnya ialah bila kau ajak kawan kau teman kau pergi mana-mana..tapi kawan kau tu tak nak teman kau then dia bagi alasan bagai..hmm benci aku orang macam tu.kalau tak nak cakap je tak nak. takyah la nak bagi alasan yang entah pape..tengok-tengok dia keluar dengan orang lain, lagi sakit hati kan..tapi kita tak leh la cepat je nak su uzon, mungkin dia ada sebab lain kenapa dia bagi alasan..wallahualam.
Satu lagi, cikgu kau mesti tak suka kan bagi alasan..aku pernah la masa form 5 dulu, aku kena ngan cikgu physic aku sebab aku bagi alasan..masa tu aku tak datang kelas dia, then aku buat alasan sebab hujan..memang cikgu aku marah sangat kat aku masa tu..dia cakap kenapa orang lain boleh datang, tapi aku tak boleh..dia buat aku menyesal sebab tak datang kelas hari tu...takyah citer la dia buat apa, yang penting benda tu boleh buat aku tak kan ponteng kelas dia lagi..haha. memang lepas tu aku tak berani dah ponteng kelas dia..tapi aku bersyukur sangat dapat cikgu macam cikgu aku tu..dia la cikgu yang paling aku pegang kata-kata dia..terima kasih cikgu ajar saya daripada bodoh, then lepas tu boleh dapat 'A' dalam subjek physic..guru,jasa mu ku kenang, guru namamu selalu ada dalam doaku.

Apa yang aku dapat simpulkan daripada tajuk alasan tu ialah jangan terlalu banyak alasan dalam hidup kau..terumanya jangan kau bagi alasan dalam apa-apa jua yang wajib kau tunaikan dalam hidup kau..Allah hanya minta berapa jam je daripada 24 jam dalam seharian kau, untuk kau buat ibadah contohnya solat dan baca Quran..kalau kita tak boleh buat, kita tak layak menghirup udara free dan hidup di atas muka bumi Allah ini..sama-sama kita muhasabah diri.
sekian terima kasih.


No comments:

Post a Comment