Wednesday 13 May 2015

Siput

Bila kita dikaitkan dengan perkataan 'siput' pastinya terbayang sesuatu yang lambat, lembab...yelah siput..tengokla macam mana dia gerak.



Tapi ini ada satu siput laut yang boleh  telan ikan buntal..terlihat di sini yang kekuatan seseorang tidak bergantung pada saiz, kuasa dan kelebihan  yang mereka miliki..dalam dunia ni Allah kurniakan kekurangan pada seorang dan kurniakan kelebihan pada yang lain nya untuk kita melengkapi antara satu sama lain..jangan pernah merasa sempurna kerana manusia tidak akan pernah sempurna. Namun kita hendaklah mencari kesempurnaan dan cuba untuk jadi semurna.

Sebab itulah Allah meletakkan jodoh seseorang berdasarkan prinsip  perbebezaan untuk memberi peluang pada manusia untuk saling melengkapi antara satu sama lain. Begitu indahnya Allah ciptakan Adam untuk Hawa namun masih ada lagi manusia yang tidak segan-segan untuk melanggar perintah Allah dengan berpasangan dengan yang sejenisnya..lembu jantan yang bodo tu pun kalau nak mengawan dia cari lembu betina..tapi manusia yang ada akal boleh pulak bercinta antara sejenis.. sekarang ni lembu ke manusia yang bodo?

Bila bercakap tentang siput ia mengingat kan aku tentang kambing kesayangan aku yang diberi nama siput..arwah ayah aku letak nama siput sebab telinga dia kecik macam siput..siput sangat istimewa bagi aku kerana dia sangat manja,,setiap pagi dia akan menunggu kami bagi dia susu dan dia akan melompat bila nampak botol susu dia..siput ni dia suka berkawan dengan manusia..setiap hari kerja dia tunggu orang lalu depan umah aku dan dia akan kejar orang tu then dia akan patah balik dan kejar motor lain pulak. itulah siput, kambing paling special yang pernah hadir dalam hidup aku.

No comments:

Post a Comment