Wednesday 22 April 2015

Normal

Apa itu normal??  adakah kita berasa normal dengan hidup sekarang..apa yang kita rasa bila kita memperhatikan orang sekeliling..apa yang kita rasa bila kita melihat pada orang yang lebih senang dan kaya daripada kita?? pasti terdetik di hati kita rasa cemburu dan rasa ingin berada di tempat mereka..itulah yang saya rasa..kita tidak akan pernah rasa bahagia bila kita tidak merasa cukup dengan apa yang kita ada sekarang,bila kita tidak bersyukur dengan apa yang dikurniakan..

Bila kita kaya, ingat!!bukan semua kekayaan tersebut hak kita..ada rezeki orang lain dalam rezeki kita yang harus kita bahagikan kepada orang lain..semakin kaya kita, semakin besar tangunggjawab yang harus kita galas..Dalam peristiwa israk dan mikraj, Rasulullah melihat ramai orang miskin masuk syurga..tergambar disitu besarnya tangunggjawab jika kita menjadi orang yang berharta..apa guna ada harta tapi kedekut sedangkan tu semua hanya pinjaman.

Bila kita miskin, ingat!! ada yang lagi miskin daripada kita..jika kita makan nasi dengan budu, ingat ada yang makan nasi kosong sahaja dan bila kita makan nasi kosong saja, ingat ada yang tidak makan nasi langsung..oleh itu hendaklah kita terdetik di hati kita rasa syukur dengan nikmat yang dikurniakan oleh Allah kepada kita..Rasulullah pernah mengikat perutnya dengan batu kerana ingin menahan lapar..tapi kita makan nasi yang kurang enak sedikit saja sudah merungut..

Apa-apa pun kedudukan kita dalam dunia ini itulah yang terbaik buat kita..Adakala kita menyukai sesuatu sedangkan ia tidak baik untuk kita dan adakalanya kita tidak menyukai sesuatu sedangkan ia baik untuk kita..what ever it is "La Tahzan innallah maa'ana" jangan bersedih kerna Allah sentiasa bersama kita".


No comments:

Post a Comment