Monday 27 April 2015

Bersyukur






Bersyukur bukan hanya pada perkataan yaitu dengan mengucapkan 'Alhamdulillah'..rasa syukur juga hendaklah di tunjukkan dengan perbuatan..apa bukti kita bersyukur dengan tubuh badan yang sihat yang dikurniakan ini??kalau solat yang wajib 5 waktu itu pun kita tidak dapat sempurnakan..Aku tanya diri sendiri..apa bukti apaa??

Jika kita ditimpa musibah banjir contohnya yang berlaku di bumi kelantan, terengganu dan pahang baru-baru ini..kita harus bersyukur kita masih lagi diberi nyawa untuk bertaubat. Cuba kita lihat di negara lain yang berlaku banjir pasti ramai yang terkorban..di Malaysia bila banjir, sampah-sampah, barang-barang yang terapung bergelimpangan, tapi di negara lain mayat-mayat yang bergelimpangan..masih tidak bersyukur lagi kah kita hidup di bumi Malaysia ini??

Jika kita rabun, kita harus bersyukur kita boleh lagi melihat dunia..Jika kita buta juga kita harus bersyukur sekurang-kurangnya kita dijauhi daripada zina mata..jika kita diberi mata, belum tentu kita dapat menahan diri kita untuk melihat benda-benda maksiat..apa-apa pun yang ditakdirkan Allah kepada kita, itulah yang terbaik untuk kita..Bersangka baiklah dengan Allah.

No comments:

Post a Comment